منوهای نصب در پنل مدیریت

  • ورود
  • سبد خرید شما خالی است.

آموزش برنامه نویسی پایتون قسمت پنجم

لیست ها و دیکشنری ها

لیست ها

لیست ها در پایتون بسیار شبیه به آرایه ها هستند در لیست ها تقریبا می توان انواع متغییر ها جای داد برای ساخت یک لیست از علامت [] کروشه استفاده می کنیم .

list = [1, 2, 3, 4]

در نمونه بالا یک متغییر با نام list تعریف کردیم سپس داخل آن اعداد 1,2,3,4 را جای گذاری کردیم .

اما در لیست ها در پایتون می توان تمامی عناصر موجود در برنامه نویسی را جای داد به صورت مثال شما می توانید هم اعداد طبیعی هم اعداد اعشاری هم رشته ( حروف ) و هم از ترکیبی از هر دو در لیست ها استفاده کنید .

list_1 = [1,2,3,4,5,6,7,8]

list_1 = [1, ‘salam’, 2]

list_1 = [123/255, ‘Hello’, 33/24, 11]

خوب همانطور که در مثال های بالا دیدید می توان اندیس های مختلفی در لیست ها جای گذاری کرد و محدودیتی در این ضمینه در پایتون وجود ندارد.

دیکشنری ها

دیشنری ها در پایتون همانند لیست ها دارای عناصر و تندیس هایی از جنس خود هستند :

دیکشنری ها در پایتون ؛ به صورت لیستی از، کلیدها و value ها است.هر کلید توسط علامت کالن (:) از value جدا می شود، اندیس ها نیز توسط علامت کاما (,) از یکدیگر جدا می شوند. یک دیکشنری خالی بدون اندیس با استفاده از تنها دو آکولاد خالی به صورت {} نوشته می شود.

کلید ها در نوع داده dictionary یکتا می باشد (بدین معنی که نمی توان دو کلید یکسان داشت)، ولی value می تواند تکراری نیز باشد. value در دیکشنری می تواند هر نوعی باشد، ولی کلیدها باید یک نوع داده غیر قابل تغییر (immutable) مانند string، number، یا tuble باشد.

دیکشنری ها در پایتون با علامت {} نوشته می شوند و دارای عناصر همانند لیست ها هستند که با علامت ویرگول از هم جدا میشود .

اما یک تفاوت بزرگ بین لیست ها و دیکشنری ها وجود دارد آن هم این موضوع است که در لیست ها عناصر و یا تندیس ها قابل تغییر هستند اما این قابلیت در دیکشنری ها وجود ندارد .

dict = {‘Name’: ‘Ali’, ‘Age’: 23, ‘Class’: ‘aval’}

متن بالا یک نمونه ساده از یک دیکشنری با اصول نگاری پایتون 3 می باشد.

print (“dict[‘Name’]: “, dict[‘Name’])

print (“dict[‘Age’]: “, dict[‘Age’])

بعد از اجرای دو قطعه کد بالا به راحتی می توانید خروجی زیر را دریافت کنید :

dict[‘Name’]: Ali

dict[‘Age’]: 23

نکته* : value ها هیچ محدودیتی ندارند. چرا که می توانند هر شیء دلخواهی از پایتون باشند، چه شیء های استاندارد و یا شیء های تعریف شده توسط کاربر. ولی این برای کلیدها صدق نمی کند.

نکته * : از کلید های تکراری در دیکشنری ها استفاده کنید .

لیست ها و دیکشنری ها در هرکدام دارای متود های مختلفی برای اضافه کردن ؛ حذف کردن ؛ جابه جایی و سایر تغییرات دیگر می باشند که در مطالب بعدی به صورت کامل در مورد این متود توضیح داده خواهد شد .

می 21, 2020

۰ پاسخ به "آموزش برنامه نویسی پایتون قسمت پنجم"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X