021-71053903 [email protected] پشتیبانی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 الی 16

شی گرایی در پایتون (قسمت اول)

مقدمه

با سلام خدمت تمامی شما کاربران خوب وبسایت پاتیونی ها با یک مقاله آموزشی دیگر در خدمت شما دوستان عزیز هستیم تا یکی از پر بحث ترین آموزش های زبان برنامه نویسی پایتون یعنی شی گرایی در پایتون را با یکدیگر پیگیری کنیم.

در این مقاله می خواهین راجبع OOP یا همان Object Oriented Programing یا برنامه نویسی شئ گرایی باهم صحبت کنیم ما سعی کردیم در این مقاله به صورت کاملا موشکافانه به این مبحث بپردازیم پس سعی کنید در خواندن این مقاله تمام دقت خود را فرابگیرید.

قبل از این که اصلا راجب برنامه نویسی شئ گرایی در زبان برنامه نویسی پایتون صحبت کنیم لازم بدانیم اصلا برنامه نویسی شئ گرا به چ معنا و مفهومی می باشد ؟

شی گرایی در پایتون یعنی چه ؟

در برنامه نویسی شئ گرایی همه چیز به عنوان اشیائ یا شئ در نظر گرفته می شوند و به صورت اجزا به اجزا و یا جز به جز بیان می شوند. در برنامه نویسی شئ گرایی ما با ترکیب داده و بلوک های کد رو به رو هستیم یعنی همزمان باید با استفاده از مدیریت اجزا شئ نرم افزار خود را مدیریت کنیم.

به صورت خلاصه در برنامه نویسی شئ گرایی شما باید اول داده را دریافت کنید و سپس با استفاده هوشمندانه از بلوک های کد اقدام به پردازش رو داده ها ورودی همان کد می کنید.

یک نکاتی در برنامه نویسی شئ گرایی وجود دارد این است که شما زمانی که همه چیز را یک شئ میبینید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که یک شئ زمانی کامل می شود که اجزای آن در کنار یکدیگر قرار بگیرید به مثال زیر توجه کنید:

مثلا خواهیم یک صندلی را به صورت فرضی در برنامه نویسی شبه سازی کنیم و تبدیل به کد کنیم ! خوب اولین چیزی باید در نظر داشته باشیم اجزای آن صندلی است، صندلی که در ذهن من وجود دارد به شکل زیر است:

آموزش شئ گرایی در پایتون

آموزش شئ گرایی در پایتون

خوب در صندلی بالا ما تعداد 4 عدد پایه به شکل منحنی و 2 بالشتک را مشاهده می کنیم علاوه بر این مشخصات رنگ این صندلی مشکی است !

مثال

نکته ای در برنامه نویسی شئ گرایی وجود دارد این است سعی کرده از عمل کرد مغز برای استفاده و تشخیص اشیا استفاده کند خوب با توجه به مشخصات صندلی ما توانیم به صورت خیلی ساده شروع به نوشتن کلاس صندلی در زبان برنامه نویسی پایتون کنیم به صورت مثال:

قبل از این که وارد وارد مبحث برنامه نویسی برنامه نویسی شئ گرایی در قسمت عمل شویم لازم است ابتدا بدانید که برای برنامه نویسی شئ گرایی از دستور زبان زیر در پایتون استفاده می شود:

class ClassName:
   # شروع کد مورد نظر   .
   .
   .
   # پایان کد مورد نظر

حالا می خواهیم شروع به نوشتن کلاسی برای صندلی کنیم:

class sandali:
    tolid_konandeh = 'In Sandali az tolidat Asghar AST !'
    rang = 'Meshki'
    tedad_paye = 4
    yedad_poshti = 2

توضیحات کد

با توجه به صندلی بالا ما سعی کردیم به صورت ساده راجبه صندلی یک کلاس قابل درک بنویسیم. خوب در کلاس بالا ما در اولین قسمت کلاس یعنی خط اول از متغییر :

tolid_konandeh = 'In Sandali az tolidat Asghar AST !'

استفاد کردیم، دلیل استفاده از این متغییر این است که به صورت فرضی بیاییم و یک تولید کنند و نام تولید کننده به صورت فرضی برای این صندلی مشخص کنید و به اصطلاح یک برند را به آن اختصاص دهیم.

در قسمت بعدی از متغییر rang برای رنگ دهی به اشکال آن استفاده کردیم و رنگ مشکی را به این شئ نسبت دادیم.

متغییر بعدی تعداد پایه های صندلی است که تعداد آن 4 پایه است.

و در متغییر آخر تعداد پشتی در صندلی 2 عدد میباشد که در متغییر اخر هم 2 عدد ذکر شده.

 

جمع بندی:

به صورت کلی هر چیزی در شی گرایی در پایتون(یعنی به صورت شی ) است پس همه چیز هایی داخل زبان برنامه پایتون با آن کار کرده بودیم در واقع شئ بودند، درست همانطور خانه ها باید از روی نقشه ساخته شوند اشیاء هم باید از روی کلاس ها ساخته شوند. یکی از نکات خیلی مهمی که در برنامه نویسی شئ گرایی در پایتون وجود دارد همین قابلیت شئ گرایی است که موجب توسعه شدید برنامه نویسی پایتون در سال های اخیر شده است.

نکته آخری که در برنامه نویس شئ گرایی وجود دارد؛ نرم افزار ها هر روز بیشتر به سمت پیچیده شدن، بزرگ تر شدن و بزرگ شدن داده و مقادیر داخلی می روند از این رو آزمایش، عیب یابی، توسعه و در آخر به روز رسانی نرم افزار هر روز سخت تر از قبل خواهد بود اما برنامه نویسی شئ گرایی نوید این امید را به ما می دهد تا کار ها را برای ما اسان تر از قبل کند.

 

این مقاله ادامه دارد…

محمدرضا حسنی

224 مطلب منتشر شده

دانش آموخته رشته فناوری اطلاعات / موسس پایتونی ها

درباره این مطلب نظر دهید !

مطالب پرمخاطب پایتونی ها

numpy-cheat-sheet

راهنمای سریع Numpy

4
دقیـقه مطالعه
ادامه ...

محصولات فروش پایتونی ها

%60
تخفیف

آموزش فیگما (Figma)

30,000 تومان
3
%69
تخفیف

آموزش برنامه نویسی پایتون

35,000 تومان
2